Zoek je een gepaste stem voor je bedrijfsfilm?

Je bedrijf voorstellen met een bedrijfsfilm of animatie? Dat is een goed idee. Maar je wilt graag ook wat informatie overbrengen via een voice-over stem. De stem is zoals een eerste indruk. Hoe die stem klinkt, bepaalt de perceptie. Klinkt de stem warm en uitnodigend? Of speels en jong? Dat maakt een groot verschil. Het kiezen van je voice-over doe je met zorg.

Hoeveel kost een stemopname?

De duurtijd van de tekst kan uitgedrukt worden in woorden of minuten. Voor een opname in mijn home-studio van een tekst tot 320 woorden vraag ik 210 euro (exclusief btw). Daarin zit ook een herwerking in inbegrepen met aanpassingen qua tone-of-voice, uitspraak of tempo.

De vijf voordelen van een voice-over stem bij je bedrijfsfilm.

Voordeel 1: Het maakt je menselijk

Koop je zelf graag je product bij een bedrijf dat aanvoelt als een robot of een machine? Zelf krijg ik argwaan als de teksten op sommige websites wrang voelen. Een vertrouwd gevoel is heel belangrijk om je klanten voor je te winnen. Een aangename en geschikte voice-over stem is dan ook heel belangrijk in je verkoopproces. Meer nog: een volledige eigen sound wordt alsmaar belangrijker. Net zoals je logo en je vormgeving.

Voordeel 2: Het trekt de aandacht

Een fijne voice-over stem geeft niet alleen extra informatie. Het is ook héél persoonlijk. Terwijl de drone-beelden en productieprocessen piekfijn in beeld worden gebracht zorgt de voiceover stem voor de juiste info, op de juiste manier verteld. Zodat de boodschap echt binnenkomt. Als je enkel tekst op beeld zou hebben, kun je veel minder nuances of klemtonen leggen.

Voordeel 3: Makkelijker delen op sociale media

De kans is groot dat nieuwe klanten je bedrijfsfilm zien in een schreeuwerige omgeving zoals Facebook. Waar je al snel wegklikt omdat er een ander artikel met je aandacht is gaan lopen. Met de nieuwe functionaliteit op Facebook blijft de video wel doorspelen, ook al ben je even afgeleid. Met een goeie stem en voice-over blijft je kijker (onbewust) de boodschap opvangen.

Voordeel 4: Een voice-over stem wekt vertrouwen

Het menselijke aspect van een native voice-over is belangrijk. Maar ook de professionaliteit. Als je zelf je scripts inspreekt van je bedrijfsfilm kan het een averechts effect creëren. Als je het goed doet, kom je persoonlijk over. Als je het verkeerd doet, heel amateuristisch. En dat wil je natuurlijk niet. Een gepaste voice-over voor bedrijfsfilms heeft ervaring met het lezen van professionele teksten. De stem zet de USP’s van het bedrijf op een aangename manier in de verf alsof hij zelf voor het bedrijf werkt. De stem is dan ook de vertegenwoordiger van je bedrijfsfilm.

Voordeel 5: Het kan ook voor andere vormen van video

Een bedrijfsfilm is een investering die je misschien één keer doet per jaar, of om de meerdere jaren. Het blijft interessant doorheen de tijd voor veel klanten. Maar het blijft niet hangen. Heb je al nagedacht dat het lanceren van je bedrijfsfilm een korte piek veroorzaakt? En dat een ideale marketingcampagne zowel een bedrijfsfilm als video content bevat? Dat wekelijks of maandelijks een update geeft, of een tutorial? Zo blijft je zaak top of mind. Ook daar is een samenwerking met een vaste stem onontbeerlijk om je identiteit te bepalen als merk. Dezelfde voice-over stem laat je best terugkomen in je webvideo’s, reclameboodschappen, e-learnings, telefoonboodschappen en tutorials.

Categorieën: Zo werkt het

Johfrah Lefebvre

Ik werk als regisseur en voice-over stem. Vanuit mijn homestudio in Brussel lees ik dagelijks met plezier teksten in voor bedrijfsfilms, radio- of televisiereclames. En ik schrijf erover op mijn blog.

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *