Maak een beter voice-over script dankzij deze tips.
Het gebruik van een professionele voice-over kan het verschil maken voor je video. En je beoogde doel. Als voice-over stem en regisseur heb ik geleerd wat de valkuilen kunnen zijn.
1. Gebruik spreektaal in je voice-over
Geschreven teksten bestaan soms uit lange zinnen. Bijzinnen. Ingewikkelde constructies. Dat léést misschien makkelijk. Maar heb je die tekst al eens zelf uitgesproken? Vermijd ingewikkelde schrijftaal. Vertel je boodschap gewoon zoals je hem zou zeggen. In korte, duidelijke zinnen. Stel een vraag. Speel met ritme. Hou de vaart erin.
2. Vertel met je voice-over wat je niét ziet
Als de voice-over vertelt wat je ziet gebeuren in beeld. Dan is er een probleem. Ik noem dat ook wel ‘dubbel op’ gebruik van de voice-over. Gebruik de kracht van de voice-over om extra informatie te geven. Wat je als kijker nog niet weet. Zorg dat het relevant is. Dat het het verhaal vooruit stuwt. Je probeert een video trouwens ook zo kort mogelijk te houden. Dan is het extra zonde als je de kans niet benut om zowel beeldelijk als auditief aanvullende informatie te geven.
3. Durf te herhalen in je voice-over tekst
Herhalen dus. Dat werkt. Wees niet bang om je merknaam twee keer te zeggen, of gebruik te maken van een add-on. Zo blijf je hangen.
4. Call to action
Bedenk vooraf wat je call to action wordt. Hou het simpel. Eén call to action per video of spot is meer dan voldoende. Anders wordt het ingewikkeld voor je kijker of luisteraar. Heb je uitgemaakt wat die zal worden? Moet hij ergens inschrijven? Moet hij zich naar de winkel haasten? Moet hij contact opnemen? Maak dat duidelijk aan het einde van de video. Zorg er ook voor dat er gemakkelijk doorgeklikt kan worden. Of al hij moet bellen, dat er snel een telefoonnummer vindbaar is.
5. Vraag hulp
Geraak je er niet aan uit? Schakel dan hulp in. Een copywriter hoeft niet duur te zijn. Heb je een tekst geschreven waar je trots op bent, maar je wil weten hoe die zou klinken door een professionele voice-over? Stuur ‘m dan eens door. Ik spreek een stukje van je script gratis in, zodat je kunt bijschaven of het aan de klant voorleggen.
Wil je een proefopname?
Vraag een proefopname aan, en omschrijf even wie je doelgroep is en wat voor toon je wenst te hanteren. Ik schat samen met jou in hoe je tekst het beste kan klinken. Wil je nadien een andere tone-of-voice, dan is een nieuwe inleessessie volledig kostenloos. Tot het helemaal juist zit!