Waar vind je voice over werk?

De 50-50 regel

Dat is misschien een van de meest gestelde vragen aan Bill. Het gaat er niet over hoe getalenteerd je bent, hoe voorbereid je bent, hoe goed je materiaal is. Misschien heb je wel de beste microfoon en de beste studio. Maar klanten staan niet in de lijn om je in te huren voor voice-over werk. Als je pas begint in het voice-over vak, dan is dit een gouden regel. De ene helft van het voice-over vak bestaat uit het inspreken. De andere vijftig procent van zijn tijd gaat in marketing en ondernemen. Je moet echt een ondernemer willen zijn om succesvol te worden.

Hoe pak je dat aan?

Maar hoe doe je dat nu? Je wil zoveel mogelijk inkomens proberen te verzamelen. Je maakt een portfolio van klanten. Als je een klant zou verliezen, mag dat geen ramp zijn. Dus als je maar twee klanten hebt, en je verliest er een, dan is dat een groot probleem. Maar als je er 50 of meer hebt, en je verliest er een. Dan is dat een kleinere impact. Het gebeurde bij Bill wel dat er ineens een klant was die plots geen voice-overs meer nodig had. Maar op dat moment was zijn business daar goed tegen bestand. Hij had klanten genoeg.

Maar wat bedoelt hij met verschillende inkomens? Opdrachten voor verschillende soorten voice-over werk. Verschillende niches. Er zijn bijvoorbeeld kansen bij het inspreken van voice overs voor audioboeken. Inspreken van commercials. Voice-overs voor filmtrailers. Sommige youtube video’s moeten ingesproken worden, enzovoort. Als je pas begint met het voice-over vak, ontdek ze allemaal. Je zult in de ene beter worden dan in de andere. Bill doet bijvoorbeeld veel audioboeken en trainingsvideo’s, en minder televisiespots. Probeer dus in zoveel mogelijk niches terecht te komen. Zoek uit waar je goed in bent en waar je liever weg van wil blijven.

Zorg voor een goeie mix

Maar hoe vind je nu klanten in die opdrachten? Dit kun je opnieuw zien als een portfolio. In Amerika gebruiken ze vaak agents. Dat zijn managers die je werk voorzien. Maar je mag er niet van af hangen. Je kunt bepaalde websites bezoeken zoals voice123 of voices.com. Dit zijn websites waar je een jaarlijks bedrag betaalt. En daar zoekt men soms stemmen. Er zijn promo productiehuizen. Er zijn videoproductiehuizen die corporate video’s maken. Trainingsvideo’s, enzovoort. Daar wil je misschien wel direct mee werken. Het liefst heb je voor je voice-over carriere een goeie mix van jobs. Freelance websites kunnen misschien ook een bron van inkomsten zijn, of het vinden van klanten…

Als het erop aankomt. Hoe vind je dan je werk? Een van de meest gekende is tegelijk ook een zeer onconfortabele. Cold calling. Simpelweg mogelijke klanten opbellen. Je kunt zoeken welke videoproductiehuizen er zijn, bijvoorbeeld. Hun nummer opzoeken, ze opbellen. En vragen of ze momenteel demo’s willen ontvangen?  Bill herinnert zich dat hij heel weinig negatieve reacties krijgt met deze techniek. Meestal krijg je meteen een vriendelijke stem aan de lijn die je zegt waar je je demo naartoe mag sturen. Let op, dit resulteert slechts héél af en toe in werk. Maar op de lange termijn levert dit wel op. Herhaal deze techniek dus veel.

Google

Gebruik google. Zoek naar verschillende zoekwoorden en naar verschillende bedrijven die hiermee te maken hebben. Probeer je stemdemo zoveel mogelijk te verspreiden. Hoe meer je opgenomen wordt en in databases zit, hoe groter de kans dat je er werk uit zal krijgen. Hou in je achterhoofd dat je niet élke dag opdrachten zal krijgen door deze technieken. Maar af en toe kan er iets uit de bus komen. Hopelijk helpen deze tips. Maar het zal niet gemakkelijk zijn.  Je moet wel constant op zoek zijn naar klanten. Altijd op zoek gaan naar kansen.

2018-01-19T11:55:30+00:00