5 tips om te scoren met je voicemail

Meer verkopen door je telefoon keuzemenu, kan dat?

Natuurlijk kan dat. Voor veel bedrijven, grote en kleine, spreek ik de teksten van de telefooncentrale in. Bel je als klant na de kantooruren, of moet je even aan de lijn worden gehouden, dan bestaat de kans dat je mijn stem op de voicemail hoort.

1. Gebruik interactive voice response

Een telefoon menu met meerdere keuze’s is niet altijd nodig. Bij kleine bedrijven volstaat het om een korte wachtboodschap te laten horen, tot de telefoon door de receptionist(e), of de juiste dienst wordt beantwoord. Kan de telefoon niet opgenomen worden? Dan is een goed ingesproken voicemail belangrijk. Een warme, vriendelijke stem is hier onontbeerlijk. De stem die je potentiële klanten horen, is de eerste indruk. Het is een soort auditief visitekaartje. Dat komt professioneel over, en straalt kwaliteit uit. Dat geeft een goed gevoel.

 2. Hou het kort en duidelijk

De vuistregel: hoe efficiënter je je klant kunt doorverwijzen naar de juiste contactpersoon, hoe beter. Zelf wil je ook niet te lang ‘aan het lijntje’ gehouden worden, toch? Wees bij het schrijven van je voice prompts persoonlijk, maar wijk niet teveel af van de ongeschreven regeltjes. De kans bestaat dat de persoon maar met een half oor aan het luisteren is, en dan zijn de standaardzinnetjes makkelijk te begrijpen.

  • Welkom. Een ogenblik geduld alstublieft, we helpen u zo spoedig mogelijk.
  • Al onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. Wij zullen u zo spoedig mogelijk te woord staan.

Maar in die wachttijd kun je van een voice-over gebruik maken om meer te halen uit het telefoongesprek.

3. Vertel over je promoties

Geef de klant promotionele informatie. Of Een voorbeeldje: “Bedankt voor uw geduld. Wist u dat bij de aankoop van uw matras, u er nu tijdelijk gratis de hoofdkussens bovenop krijgt? Onze medewerkers vertellen u graag meer over deze en andere promoties.”

4. Verwijs naar de website

Uiteraard heb je een website waar je klant snel alle informatie vindt die hij zoekt. Geef dit, met eventueel een praktisch voorbeeld, even mee. De kans dat het probleem hier al mee verholpen is, is groter dan je denkt.

5. Eerst de afdeling, dan de actie

Maak je gebruik van een keuzemenu? Dan gaat mijn persoonlijke voorkeur uit aan deze volgorde. Voor de afdeling Facturatie, druk 1. Voor de afdeling Dienst na verkoop, druk 2. Er komt mogelijks veel informatie op je klant af, en dan is het handig als hij eerst de afdeling herkent waar hij naar op zoek is, en dan pas hoort welke toets hij moet indrukken.

Wacht niet te lang met het doorverbinden van een collega. Vaak bellen mensen, net omdat ze specifieke vragen hebben. Een reeks van standaard-antwoorden, hebben ze misschien al op je site gevonden, maar waren niet voldoende. Laat de optie ‘Voor andere vragen, druk X’ daarom niet te lang op zich wachten.

Je kunt ook woorden als ‘toets’ of ‘kies’ gebruiken in je telefoonmenu. Die keuze is aan jou.

En tot slot: Vraag feedback

Na een gesprek, kun je de klant nog even naar feedback vragen. Vinden ze dat ze goed geholpen zijn, of wensen ze graag nog een opmerking na te laten? Dat kan zeer waardevolle informatie zijn!

Uw voicemail laten inspreken?

Waarom is het belangrijk?

Een vriendelijke begroeting zorgt voor een warm gevoel. Zeker aan de telefoon. Uw zakelijke bellers voelen zich meteen welkom en worden beter geholpen met een warm onthaal.

Wat horen uw klanten nu?

Als ze buiten de kantooruren bellen? Of terwijl ze in de wacht worden gehouden? Voorkom dat uw klanten afhaken met professionele telefoonberichten.

Ik help je graag.

Ik ben Johfrah, Vlaamse voice-over. Ik help u graag met het verbeteren van uw antwoordapparaat en telefonisch onthaal. Ik kan samen met u de geschikte meertalige wachtteksten opmaken. En ik bezorg perfect klinkende geluidsopnames die u meteen kunt gebruiken. Lees ook de reviews van 50+ andere klanten.

Bestellen | vanaf € 30

Beluister enkele recente voorbeelden:

HiQ Tech Systems:
Wachttekst medewerkers in gesprek.
Vlaams, Frans, Engels en Duits gesproken
Jacobs Douwe Egberts:
Telefooncentrale met IVR systeem.
Vlaams en Frans gesproken
Swyx:
Voicemailbericht buiten de kantooruren
Vlaams en Frans gesproken

Idola Business Center:
Antwoordapparaat buiten de kantooruren
Vlaams gesproken

Amusivent:
GSM voicemail niet bereikbaar
Vlaams gesproken, met muziek
Learn2Drive:
Telefooncentrale keuzemenu
Vlaams gesproken

Ontvang een gratis proefopname

Twijfel je nog? Geen probleem.

De keuze van de perfecte voice-over is niet makkelijk. Ik maak het je gemakkelijk. Wil je enkele stemmen vergelijken? Laat me een demo voor je maken.  Stuur een stukje uit je script. Vertel me kort de doelgroep en tone-of-voice. Ik spreek het gratis en vrijblijvend voor je in. En daarna beslis je helemaal zelf.

Voor 20u besteld? Volgende werkdag in je mailbox.

+ Je ontvangt je demo opname binnen de 24 uur
+ Opname in professionele home-studio.
+ Perfecte klank: editing en afmixing
+ Aanpassing tone-of-voice? Gratis inbegrepen!

Bedankt voor het vertrouwen

Snelle service en volledig naar wens. Bedankt voor de samenwerking en op naar de volgende.
Tom Hoogewijs
Tom Hoogewijs
09:33 15 Nov 18
Een dikke dank je wel ....Gewoon super en heel snel en vlotjes geleverd.Beter kan gewoonweg niet !! TOF
Marnick Bogaert
Marnick Bogaert
12:57 11 Nov 18
super snelle en professionele service! uitspraak wordt aangepast naar eigen noden. Zeer betrouwbaar en vlot bereikbaar.
dimitrystaeren
dimitrystaeren
06:58 25 Sep 18
Johfrah heeft me zonder problemen geholpen bij mijn eindwerk. Voor een filmpje was ik opzoek naar een goeie voice-over en Johfrah leverde die niet alleen snel maar ook zuiver en perfect ingesproken.
mathias van sele
mathias van sele
15:57 10 Aug 18
Voor onze nieuwe telefooncentrale zochten wij naar een partner dat onze bandjes professioneel zou kunnen inspreken. Zo kwam ik uit bij Johfrah en Eveline. 1 woord TOP! Zelden zo een vlotte afhandeling en communicatie meegemaakt. Prijzen zijn zeer scherp en de kwaliteit is over de gehele lijn subliem. Bedankt Johfrah en Eveline! Keep up the good work.
Nick Daems
Nick Daems
07:29 19 Jul 18
Niets dan lof over onze samenwerking! Johfrah communiceerde vlot en helder met ons en begreep waar we naartoe wilden waardoor we snel tot aan de gewenste voice-over kwamen. Zijn stem, gedrevenheid en werking zijn een absolute troef en een plezier om mee samen te werken.
Anthony Magnus
Anthony Magnus
15:44 23 Mar 18
Top! Super snelle reactie, en onmiddellijk het gewenste resultaat. Dankzij Johfrah heeft Amusivent een frisse en professionele voicemail!
Tom Van der Vennet
Tom Van der Vennet
17:01 21 Mar 18
Een leuke stem en hij spreekt voortreffelijk teksten in.
Kilian Vermaelen
Kilian Vermaelen
16:14 15 Mar 18
Johfrah heeft ons enorm geholpen met de voice-over. De communicatie was ook zeer vlot en aangenaam. Het eindresultaat was precies wat we in gedachten hadden. Zeker een aanrader! 👍🏻
Lotte Bijlsma
Lotte Bijlsma
15:59 08 Feb 18
Wij hebben bij Johfrah een aantal telefoonberichten besteld voor onze telefooncentrale. Wat ging dat vlot zeg, aanvinken wat je nodig hebt, beetje aanpassen naar de noden van onze zaak en online doorgegeven en ineens betaald om 14 uur... 23 uur alles in de mailbox. Van een snelle service gesproken.We gaan hem nog inschakelen mochten we een stem nodig hebben voor iets...
Roel Van Looveren
Roel Van Looveren
18:47 20 Dec 17

Enkele veelgestelde vragen

Vraag: Waarom is je tarief zo goedkoop? Slechts € 30? 2018-03-29T22:10:31+00:00

Antwoord: Het is makkelijk én niet duur.

Voor het inspreken van uw telefoonboodschappen heb ik een aparte pagina. http://www.voicemail-stemmen.be. Per Vlaamse voice-prompt reken ik € 30 euro. Bijkomende taal? Frans of Engels is mogelijk. En kost € 20 per voice-prompt. Bekijk zeker de aparte webshop hiervoor. Ik geef je eventueel ook suggesties bij schrijven van je script.

Vraag: Spreek je ook Frans, Engels of Duits? 2018-03-29T22:12:03+00:00

Antwoord:

Ik kan je telefonie boodschappen inspreken in het Vlaams (Belgisch Nederlands), Engels, en Frans. Ik ben geboren in België en ben een native Vlaamse stem. Je zult dus horen dat ik Frans en Engels heb aangeleerd. Maar het voordeel van eenzelfde stem is consistentie in je telefooncentrale keuzemenu. Dat zorgt ook voor een professionele ervaring.

Vraag: ik moet CCITT u-Law, 8Khz, 8 bits, mono, 7kb/sec bestanden uploaden. Kun je die aanleveren? 2018-01-18T17:57:15+00:00

Antwoord:

Zeker. Ik kan je precies aanleveren wat je nodig hebt. Wil je toch je voice-berichten zelf inspreken, maar wil je weten hoe je gratis kunt je bestanden converteren naar het juiste formaat? Lees dan mijn artikel hierover om het WAV CCITT U-Law 8-bit format te verkrijgen.

Vraag: Ik begrijp de begrippen IVR – Voice Prompts niet. Kun je even duidelijkheid schetsen? 2018-01-18T17:57:16+00:00

Antwoord:

Er kan wel wat verwarring ontstaan bij het instellen van je telefoonboodschappen. Ik geef even wat veelvoorkomende termen en hun beknopte uitleg mee.

IVR (afkorting voor Interactive Voice Response): Manier om via toetsen op de telefoon of een stem opdrachten uit te laten voeren. Het systeem wordt gebruikt bij bedrijven om de bereikbaarheid te vergroten. Je belt naar één algemeen nummer en je wordt door een keuzemenu geleid en doorverbonden bij de juiste afdeling. Zonder dat er al mensen zijn tussengekomen. De keuze teksten worden vooraf opgenomen en afgespeeld.

Telefooncentrale: Wanneer meerdere telefoonlijnen aangesloten zijn op elkaar, is er sprake van een telefooncentrale. Dat kan met een machine, maar ook digitaal.

Voice-prompt: Wanneer ik als voice-over stem je script  inlees, is die eigenlijk opgebouwd uit voice-prompts of voice-messages. Het afzonderlijke stukje tekst dat je via het on-hold-systeem laat horen aan je klant, en waarbij je een reactie verwacht wordt voiceprompt genoemd.

Voice-message: Hetzelfde principe als een voice-prompt. Alleen is hier geen feedback van de klant nodig. Het is een mededeling, eerder dan een vraag om ‘toets 2 in te drukken’.

Wav-formaat: Audiobestanden die ingesproken zijn worden opgeslaan als .wav-formaat. Of als .mp3-bestand. Of Alaw / Ulaw / Gsm / Sin.

Andere woorden die je zult tegenkomen in deze context zijn:

Flemish voice prompts / Voice menus / Voice recordings / Messages on hold / Greeting Messages

Vraag: Kun je me helpen met het schrijven van de boodschappen? 2018-01-18T17:57:18+00:00

Antwoord:

Jazeker. Ik heb voldoende ervaring met het schrijven van deze boodschappen, dat ik je hier graag bij help. Lees ook zeker het artikel met 5 do’s en dont’s om snel aan de slag te gaan.

Vraag: Waarom heb ik een professionele stem nodig? 2018-01-18T17:57:19+00:00

Antwoord:

Een professionele, vriendelijke stem inzetten voor uw keuzemenu zorgt ervoor dat de klant meteen een fijne ervaring heeft met uw bedrijf. De stem klinkt bekend en zakelijk en straalt professionaliteit uit. U kunt zelf kiezen of u uw telefooncentrale gebruikt om door te schakelen naar uw verschillende diensten, of een wachtboodschap laat horen.

Vraag: Ik heb een Telenet abonnement. Hoe stel ik mijn telefooncentrale in? 2018-01-18T17:57:19+00:00

Antwoord:

Voor het toevoegen van je wachtmenu en voice over stem uploaden naar je telefooncentrale met Telenet, check Freephone Business via deze link

Vraag: Ik gebruik Proximus. Hoe kan ik een keuzemenu instellen? 2018-01-18T17:57:20+00:00

Antwoord:

Voor instellen van je voice-over keuzemenu en antwoordapparaat met Proximus, check Bizz Call Connect via deze link.

2018-04-03T21:19:47+00:00